Afscheid van Hanoi - Reisverslag uit Lijiang, China van Aike - WaarBenJij.nu Afscheid van Hanoi - Reisverslag uit Lijiang, China van Aike - WaarBenJij.nu

Afscheid van Hanoi

Door: Aike

Blijf op de hoogte en volg Aike

09 Juli 2010 | China, Lijiang

Noot vooraf: Wij zijn momenteel in Yunnan, in het zuiden van China, waar we genieten van een korte vakantie. We bevinden ons om precies te zijn in het pittoreske maar wat al te gepolijste toeristenstadje Lijiang, onderweg van Kunming naar Shangri-la. We zullen een week in deze streek verblijven. Daarna hopen we zuidwaarts te reizen en nog een week in Laos door te brengen, alvorens terug te keren naar Vietnam.

Aangezien de Chinese autoriteiten zowel mijn weblog als mijn facebookpagina geblokkeerd hebben, neem ik voor nu mijn toevlucht tot mijn oude weblog, Iwatabi. Het komende verhaal is een korte impressie van de laatste weken in Hanoi. Reisverslagen van Sapa en Kunming volgen binnenkort.

*******************************

Juni is altijd de drukste maand. Ook nu. De laatste weken van het hoofdstuk-Hanoi waren vol. Er was veel om over te schrijven, maar geen tijd om daarover te schrijven. Lang zie je uit naar het einde van het hoofdstuk, maar als het dan echt komt, komt het toch weer te vroeg.

Mijn school zorgde er wel voor dat ik mij niet hoefde te vervelen. Tot op het laatst kreeg ik extra klusjes te doen. Verdrietig zag men mij uiteindelijk vertrekken. Dat gevoel was wel een beetje wederzijds, want ik heb er met plezier gewerkt. Tegelijkertijd voelde ik een zekere opluchting. Ik zie uit naar mijn nieuwe baan, een stap vooruit.

Het huis moest leeg. Maar alles leeft, dus afscheid bleek moeilijk. We wisten enkele huishoudelijke voorwerpen te verkopen, maar konden van onze kleren en boeken geen afstand doen. Veel te veel dozen en koffers moesten naar Hoi An gestuurd worden. Slechts een klein deel kan mee naar Noorwegen.

Hanoi liet zich aan het einde nog even van haar onvriendelijkste kant zien. Een auto reed over mijn voet, terwijl ik aan de kant van de weg stilstond. Lokettisten en voordringsters op het treinstation blaften ons af. De huisbazin vervloekte ons. Het afscheid was koud, al nam de hitte nog zulke epische proporties aan.

Gelukkig was er voetbal op televisie, elke avond weer. Gelukkig deed de airconditioning het. Gelukkig waren mijn collega's vriendelijk. Gelukkig won Nederland. Gelukkig kregen we een vuvuzela cadeau. Gelukkig was er ijskoffie aan het meer.

We bezochten Halong Bay, de beroemde baai met uit de zee oprijzende rotsen en druipsteengrotten en toeristenmassa's. We hadden slechts een dag, dus we zaten langer in de auto dan op de boot. De baai was fraai, maar wist de hype toch niet helemaal te rechtvaardigen. De zeegoden zwegen, het was ze te druk.

Zo vloog de tijd om. Veel verhalen bleven onverteld, veel e-mails ongeschreven, veel boeken ongelezen en veel woorden ongeleerd. Helaas. Het einde van een hoofdstuk gaat nu eenmaal vaak veel sneller voorbij dan je voor mogelijk had gehouden. Er was geen tijd om even stil te staan, maar daar is Hanoi ook de plaats niet voor. Ik zal haar pas missen als ik al lang weg ben.

De toekomst ligt om de hoek. Een nieuwe stad in een nieuw land wacht op ons. Een nieuwe woning is ons reeds toegewezen, waar we erg blij mee zijn. Het maakt de stap iets minder eng.

Zover is het nog niet. Eerst op vakantie, eerst China ontdekken. Uitrusten, lekker eten, voetbal kijken, bergbeklimmen en tot de Boeddha bidden.

Daarover weldra meer.

  • 09 Juli 2010 - 08:14

    Kim:

    Veel plezier in China! En uiteraard een goede reis naar Noorwegen! Superleuk voor jullie!!! :) Liefs Kim

  • 09 Juli 2010 - 08:30

    Linda R:

    Hoi Aike,

    geniet nog even van de laatste dagem voordat jullie nieuwe avontuur begint!

    Liefs, Linda

  • 10 Juli 2010 - 04:53

    Reinier:

    Ha die Aike,

    Ach, wat hebben we nu echt nodig zolang Holland blijft winnen?

    Fijne vakantie toegewenst, en bid hard. Ik heb hier al drie mensen me laten vertellen dat ze voor een Hollandse victorie bidden. Het kan niet meer fout gaan.

    Ikzelf nam trouwens gisteren nog deel aan een Avalokiteshvara (Cenrezi) puja alhier. Iets wat een aantal studenten elke vrijdag doen. Heb meegereciteerd, gemediteerd etc. Erg interessant eens te doen :)

    Groet!
    Reinier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aike

Welkom op mijn reisblog! Ik ben Aike, 25 jaar, inmiddels afgestudeerd in Study of Religions (MA), Wereldgodsdiensten (BA) en Japanse Taal en Cultuur (BA). Opgegroeid in Groningen; gestudeerd en gewoond in Leiden, Amsterdam, Tokyo en Londen; en altijd op zoek naar nieuwe plekken waar ik me thuis kan voelen. Trefwoorden: wandelen, filosofie, religie, politiek, kunst, eten en drinken, theater, voetbal, poëzie, zee, zingen. Vorig jaar zomer ben ik begonnen met deze blog, toen ik vijf weken door Turkije en Syrië reisde. Daarna heb ik hier verteld over mijn ervaringen als student in Londen, en de uitstapjes die ik daar gemaakt heb. Sinds december ben ik weer op reis. Na Thailand, Maleisië, Indonesië en Cambodja ben ik in Vietnam beland. Hier blijf ik voorlopig een tijdje wonen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 197557

Voorgaande reizen:

06 Juli 2007 - 31 December 2020

Aike op reis

Landen bezocht: